خداحافظی با ورزش شدید؛ قرصی که از آثار دویدن سرعتی الگوبرداری می‌کند

دانشمندان مولکولی ساخته‌اند که تاثیر آن مشابه ۱۰ کیلومتر دویدن با معده خالی است

عکس تزیینی‌ــ تصویر زنی در حال دویدن در کنار تصویر زنی که قرص می‌خورد‌ــ Canva

محققان دانمارکی داروی جدیدی ساخته‌اند که بدون نیاز به حرکت دادن ماهیچه‌‌ها، آثار و مزایایی مشابه ورزش کردن شدید دارد. 

این مطالعه که در «مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی» (Journal of Agricultural and Food Chemistry) منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف این دارو همان مزیت‌هایی را برای سلامتی دارد که طی دویدن سریع در مسافت‌‌های طولانی ایجاد می‌شوند. 

به گزارش نیویورک‌پست،‌ این دارو که در حال حاضر «لاکه» (LaKe) نامیده می‌شود، در آزمایش‌ روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که قادر به دفع سموم و تقویت قلب است.

دکتر توماس پولسن، شیمیدان دانشگاه آرهوس که این تحقیق را رهبری می‌کند، گفت: «ما مولکولی ساخته‌ایم که می‌تواند از واکنش متابولیک طبیعی بدن را به ورزش شدید و روزه‌‌داری متناوب شبیه‌سازی کند. این مولکول عملا حالتی متابولیکی در بدن ایجاد می‌‌کند که انگار فرد ۱۰ کیلومتر با معده خالی دویده است.»

بدن پس از ورزش معمولا وارد دوره‌ای التهابی می‌شود که در آن سطوح لاکتات و کتون‌ها افزایش می‌یابند. افزایش این دو علاوه بر تحریک ترشح هورمون‌های سرکو‌ب‌کننده اشتها، اسیدهای چرب را از خون پاک می‌کند، خطر ابتلا به شرایطی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و سیستم‌های ترمیمی بدن را فعال می‌کند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، یک‌سوم از بزرگسالان ایالات متحده دست‌کم با سه عامل خطر که در ابتلا به بیمار‌ی‌های قلبی، کلیوی و اختلالات متابولیک مانند دیابت نقش مهمی ایفا می‌کنند، دست‌به‌گریبان‌اند.

ترشح لاکتات به حفظ عملکرد متابولیکی کمک می‌کند. در عین حال ترشح کتون که از طریق کبد انجام می‌شود، زمانی آغاز می‌شود که بدن شروع به سوزاندن چربی کند؛ چه پس از دوره‌های طولانی فعالیت یا روزه‌داری متناوب و کمبود کربوهیدرات. 

محققان می‌گویند لاکه می‌تواند میزان لاکتات و کتون‌های تولید بدن را به‌طور ایمن و موثر کنترل کند. 

به گفته پولسن حفظ انگیزه‌ برای دویدن با سرعت زیاد در مسافت بالا و غذا نخوردن در ساعت‌های متوالی دشوار است اما لاکه می‌تواند همان مزایا را بدون نیاز به ورزش شدید فراهم کند؛ آنچه برای افراد آسیب‌دیده یا دچار مشکلات سلامتی مثل بیماری قلبی یا ضعف عمومی، تغییر بزرگی محسوب می‌شود.

لاکه به‌زودی روی انسان هم آزمایش خواهد شد تا ایمنی و اثربخشی آن تعیین شود. اگر این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشند، این مولکول می‌تواند برای استفاده انسانی توسعه یابد و به بازار عرضه شود.

بیشتر از بهداشت و درمان